sapa2 yang tak gheti naik gherek perewel mampuih tok sah naik...

Rewang2 la Beb...

:: Ride With The Chief Minister / 25.10.2009 / 7.00 am / Meet at Town Hall ::

14 September 2009

Tu dia Ghaya Sakan noo...



Sakan nooo... tak pa hang posa sebulan dah (kena gantong) jadi aku bagi chance hang beraya... Lepaih nie aku nak henjut hang masuk Lembah Bujang Jamboree 26 September nie... Ish... aku teringat masa aku budak-budak dulu. Bila mai ghaya aja, seghonok tak tau nak habaq cam na tah...Mana nya tak buleh duit ghaya, baju ghaya, main merghecun. Tapi la nie penin pala laaa... nak beli baju anak, baju oghang umah, beli kueh ghaya, bg duit ghaya macam-macam lagi laa...tapi kalu dok pikiaq balik, benda nie setahun sekali aja. Jadi tak payah la nak celaru noo... Ghaya ala kada sudah laa... Tok sah nak sakan sangat. Sat gie habih ghaya hang dok pikiaq hutang plak. Tahun nie nak jadi chegita aku kena gheja. Tapi belah malam laa aku gheja, pasai tahun lepaih aku dah ghaya. Kita kena bagi chance la kat member kita gak. Giliaq-giliaq laa... Sat gie depa penin tak bley nak balik ghaya jenuh gak kita, dia pun ada keluarga gak. Tahun depan time kita plak ghaya. Cam tu lah kalu gheja shift 24 jam nie.




Apa-apa pun aku nak ucap kan Selamat Hari Ghaya Aidilfitri kepada semua pembaca-pembaca blog aku ni dan juga riders di suluruh dunia. Mohon Maaf zahir sekiranya aku ada terkutuk dan terngumpat secara langsung dan tak langsung yang menguris perasaan hati hampa. Jemput2 la mai ke umah aku di Bedong, kedah.






Tips-tips balik kampung masa Ghaya nie...

1. Semangat nak ghaya tu jangan excited sangat. Sat gie dia lupa diri. payah nanti. Relax-relax aja. Hang bukan budak2 . Kalu budak2 tak pa laaa...

2. Sebelum nak ghaya tu jgn lupa bayaq Zakat Fitrah dulu.

3. Pastikan badan hampa rehat dengan secukupnya sebelom memulakan perjalanan. Kalu balik kampung kot dekat2 sini tak pa laa... Itu pun aku syorkan laa berehat. Mana tau balik gheja malam teruih nak jalan jauh. Bahaya tu...sat gie dia tehangguk2, last skali cium stereng tu.

4. Pasai nak tinggai umah, aku syor kan bawak sekali laa harta karun yg dok simpan kat umah tu. Sapa suh beli harta karun banyak sangat... Kawaq time nie laa dia nak wat gheja dia. Hang boh alarm kaa, Boh grill kaa cam na pun dia buleh masuk gak.

5. Masa ghaya tu jangan dok mentedarah sangat2. Relax-relax aja. Sat gie nak Kayuh pie hatyai mampuih tak laghat... jenuh laa support car nak angkut.

6. Last skali gherek yang dok gantong tu bawak turun laaa... dia pun nak pie beghaya gak. hehehe...





1 comment:

Ramai gak Oghang Ushar Blog Aku